Liever kippensoep dan een griepprik !!

kippensoep

Deze titel van een artikel stond vandaag in de Telegraaf. Volgens directeur Bernard Mauritz van Neprofarm en voedingsdeskundige kun je een heleboel zelf doen om je weerstand op peil te houden. Bijvoorbeeld door eten van een zelfgemaakte kippensoep.

Het blijkt dat voor veel recepten wel degelijk geldt dat ze ook wetenschappelijk bewezen zijn. Niet dat de oma’s van weleer daar boodschap aan hadden; voor hen zat het bewijs in het kind dat ‘s ochtends weer gewoon naar school kon. Maar het is fijn om te weten dat een aantal huismiddeltjes wel degelijk werken. Zo bevat kippenvlees het aminozuur systeïne, dat gifstoffen af helpt te voeren en slijm verdunnend werkt.

 

Hier een heerlijk recept. Ben benieuwd wat je ervan vind.

Oma’s kippensoep 

Ingrediënten

  • 1 halve biologische soepkip van ongeveer anderhalve kilo (bevat minder toevoegingen en vlees is steviger)
  • 1 prei
  • 1 flinke wortel
  • 1 teentje knoflook
  • 2 stengels bleekselderij of een stuk knolselderij
  • 1 hele spaanse peper (optioneel, goed om de holtes vrij te maken)
  • 250 gram ui, gewassen en in stukken (laat de schil er aan; dit zorgt voor een mooie bouillonkleur)
  • 1 laurierblad
  • peterselie/foelie/tijm/2 laurierblaadjes
  • witte peper

Bereidingswijze

Bak de knoflook en fruit de uien in een eetlepel olijfolie in een soeppan.
Vul de pan met 4 tot 5 liter water. Snijd alle andere ingrediënten en doe ze in de pan. Breng het water aan de kook.
Schuim het water af en laat zonder deksel minimaal 3 uur (liefst nog langer, mag tot 8 uur lang) op een lage pit trekken.

Zeef de soep om een mooie heldere bouillon te krijgen.

Snijd het kippenvlees klein en doe deze met (een deel van) de bouillon terug in de pan. Voeg naar wens verse soepgroenten, zout, peper toe. Even koken en voilá – overheerlijke, verse en vooral gezonde kippensoep.

 

 

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *